Debatt

Regeringens passivitet drabbar välfärden i Norrbotten

Svensk sjukvård står inför en stor kris med kraftiga försämringar.

Den ekonomiska situationen är tuff i alla Sveriges regioner. Media rapporterar om stora varsel och nedskärningar. I våra egen region är vi ännu inte där men behovet av mer statliga medel är stort. I stället väljer den borgerliga regeringen och Sverigedemokraterna att fortsätta prioritera skattesänkningar för de rika, som minskar utrymmet för vår gemensamma offentliga sektor samtidigt som de ökar de privata företagens vinster och förmögenheter. Det är en mycket ansvarslös politik!
Norrbotten har en särskild utmaning att bygga ut vården för att möta befolkningsökningen som väntas komma med den gröna omställningen. När vi inte ens kan upprätthålla den vård vi behöver för dagens invånare, blir det ännu svårare att utveckla välfärden för att människor ska vilja flytta och bosätta sig i Norrbotten. Det är innebörden av den svältkur vi just nu utsätts för. Om inget ytterligare görs kommer det bli svårt att bemanna sjukvården och patienterna hamnar i längre köer.

Statsminister Ulf Kristersson lämnade nyligen ett löfte – regeringen ska se till att vårdpersonal inte behöver sägas upp i den svenska sjukvården. Sedan dess har han varit ovillig att prata om sitt löfte trots att vi i Vänsterpartiet krävt svar.

Vänsterpartiet har nationellt pressat den SD-ledda regeringen för att de ska leva upp till statsministerns löfte. Vi har föreslagit att 15 miljarder tillförs regionerna i vårändringsbudgeten.
Nu har vi fått svar. Regeringen skjuter till 6 miljarder kronor till regionerna, samtidigt som de vet att regionerna räknar med underskott på totalt 24 miljarder kronor. Den matematiken går inte ihop.
Vänsterpartiet kräver att regeringen tar sitt fulla ansvar för att öka resurserna till sjukvården, för att vi ska kunna förbättra arbetsvillkoren, arbetsmiljön och tillgängligheten till vården för alla innevånare i länet. Så arbetar Vänsterpartiet för en jämställd och jämlik vård!

Uttalande antaget av Vänsterpartiet Norrbottens distriktsårskonferens
2024-03-24