Debatt

Vänsterpartiet kräver omedelbart eldupphör!

Deltagare från Vänsterpartiet Norrbotten under Vänsterdagarna i Göteborg i november.

Vänsterpartiet kräver omedelbart eldupphör!

Uttalande antaget av Vänsterpartiet Norrbottens distriktsstyrelse 2023-12-10

Den 7 oktober genomförde terrororganisationen Hamas en attack mot Israel där 1200 israeler dödades och runt 200 togs som gisslan. Hamas attacker har rätteligen fördömts mycket tydligt av Sverige, EU och samtliga svenska politiska partier. Israel har svarat med ett fullskaligt anfallskrig mot Hamas och Gazaremsan.

I skrivande stund beräknas minst 18 000 människor ha dödats sedan krigets utbrott i oktober, varav nära hälften är barn. Civila uppmanas att evakuera utan någon tydlig plats att fly till och Israel har strypt tillförseln av elektricitet, bränsle och mat. FN och renommerade biståndsorganisationer som Läkare utan Gränser och UNICEF larmar om ett humanitärt katastrofläge för folket i Gaza. Amnesty rapporterar genomförda krigsbrott av Israels armé. Den svenska högerregeringen förhåller sig passiv och fortsätter ge sitt stöd till Israel allteftersom dödssiffrorna stiger. Omvärldens ansvar i detta är att lägga press på Israel och kräva att man följer folkrätten och överenskomna krigslagar. Vi måste kräva ett omedelbart eldupphör. Först därefter kan frågan om hur vi kan nå en fredlig lösning åter läggas på bordet. Omvärlden får inte göra samma misstag ännu en gång och ge sitt tysta medgivande till Israels brott mot internationell rätt.

Vänsterpartiet är kritiskt mot ockupationen och den israeliska statens politik. Vi är glasklara mot varje form av antisemitism. Vi har ingen sympati till Hamas eller andra extrema grupperingar. Våldet började dock inte den 7 oktober. Sedan 2007 har tusentals Gazabor dödats av israelisk militär, ännu fler har skadats och fler än hundra tusen blivit hemlösa. Bostäder, sjukhus, medieredaktioner, skolor, elnät och reningsverk har ödelagts. Nu faller bomberna återigen och människor i Gaza har ingenstans att fly.

Eskaleringen av situationen visar att omvärlden inte längre kan blunda för grundproblemet – att ett hållbart fredsavtal och en tvåstatslösning saknas. Allt för länge har status quo upprätthållits medan omvärlden har tittat bort, vilket har inneburit att palestiniernas utrymme har krympt kvadratcentimeter för kvadratcentimeter.

Omvärlden måste nu sätta press för att få till ett eldupphör och i förlängningen fria och rättvisa val och en tvåstatslösning på riktigt. Vi kan inte tillåta att våldet, dödande och ockupationen får fortsätta i ännu fler decennier. Vi vill ha två folk som kan leva sida vid sida i fred.

Distriktsstyrelsen för Vänsterpartiet Norrbotten