Vänsterpartiet, Socialdemokraterna och Centerpartiet bildar nytt styre i regionen

På torsdag den 20 oktober presenterades Region Norrbottens nya styre. Vänsterpartiet kommer att ingå i ett samarbete med Socialdemokraterna och Centerpartiet  under de kommande fyra åren. Våra tre partier är överens om en rad politiska punkter för att föra Region Norrbotten framåt och möta de utmaningar som står framför oss.

Under tiden efter valet i september har vi fört samtal och förhandlingar som har mynnat ut i ett samarbete med en stark tonvikt på en rättvis fördelning av resurser och en väg framåt för att skapa en välfärd som styrs utifrån faktiska behov och inte utifrån betalningsförmåga.

Vår förhandlingsgrupp har hela tiden haft Vänsterpartiets regionprogram 2022-2026 till grund för det som vi har fört fram som villkor för samarbetet. Många punkter som vi nu är överens om i samarbetet går att återfinna i vårt regionprogram.

En viktig del i att nu ta över styret i regionen är att återupprätta förtroendet mellan styret och de fackliga organisationerna genom att mötas och föra dialog. Regionen behöver bli en mer attraktiv arbetsgivare och personalens arbetsmiljö och -villkor behöver utvecklas till det bättre. Vi kommer att arbeta med att utveckla ett tillitsbaserat arbetssätt i styrning och ledning och genomföra åtgärder för att förbättra arbetsmiljön, t.ex. genom att införa arbetstidförkortning med bibehållen lön.

Med den nya konservativa och nationalistiska regeringen som nu har tillträtt är det än mer viktigt att regionen styrs av ett starkt samarbete där representanterna sätter jämlikhet och jämställdhet när det gäller tillgången till hälso- och sjukvården främst och där Vänsterpartiet har möjlighet att verkligen göra skillnad.  Det är så klart också minst lika viktigt att prioritera dessa perspektiv inom hållbarhetsfrågor och regional utveckling för klimatomställningen.

Vi är tacksamma för förtroendet ni väljare gav oss och nu kommer vi att göra vårt bästa för att förvalta det förtroendet. Vi ska genom att delta i majoritetssamarbetet på bästa sätt agera för att skapa en tillgänglig vård för alla norrbottningar, göra regionen till en mer attraktiv arbetsgivare och inte minst bidra till den regionala utvecklingen där klimat och miljö, kultur och livsvillkor har betydelse och får utrymme att utvecklas.

Camilla Friberg (S), Glenn Berggård (V), Linda Jonsson (V), Anders Öberg (S) och Birgitta Johansson Huuva (C)