Debatt

Det finns ingen personal, du får vänta!

Krisen i förlossningsvården märks alltmer. De mammor som föder barn idag känner av den enorma press som ligger på barnmorskorna. Rädsla sprider sig både bland dem som ska föda, och dem som ska se till att det blir en trygg förlossning, för alla vet att det inte finns tillräckligt med personal på plats.

Värdigt och tryggt på kvinnornas villkor. Så skulle det kunna vara. Så skulle det kunna kännas för de som ska föda, och för barnmorskorna. Så vill alla att det ska
fungera. Så varför är det inte så?

I Region Norrbotten har vi fått beskedet att kvinnosjukvård och specifikt förlossningsvården drabbats av att många säger upp sig. Barnmorskor, läkare
och undersköterskor berättar om hur patientsäkerheten hotas. Både nyblivna föräldrar och vårdpersonalen beskriver en orimlig situation.

Vänsterpartiet i Region Norrbotten anser att det är helt orimligt med de fortsatta försämrade arbetsvillkoren som leder till att alltfler i personalen säger upp sig.
Krisen i förlossningsvården i Sverige är ett resultat av fleradecenniers privatiseringar, införande av marknadssystem och för få utbildade barnmorskor.

Ska vi ha en trygg och värdig förlossningsvård, så krävs en annan politik och att resurserna till välfärden ökar kraftigt. Vi kommer inför valet att kräva ökad statlig finansiering för sjukvården och förlossningsvården.
Det ska finnas personal på BB för dig som ska föda och Vänsterpartiets mål är en barnmorska per förlossning. För att klara det behövs kraftiga förstärkningar
med fler barnmorskor och barnmorskeledda kliniker, mödravården behöverstärkas och riktade insatser till kvinnor i riskgrupper måste utvecklas. Fler
utbildningsplatser och förbättrade arbetsvillkor.
Värdigt och tryggt på våra villkor. Så skulle det kunna vara.

Idag på 8 mars lovar vi att göra allt vi kan för att det ska bli så.

Nooshi Dadgostar, partiledare (V)
Karin Rågsjö, vårdpolitisk talesperson (V)
Linda Jonsson, Region Norrbotten (V)
Glenn Berggård, oppositionsråd, Region Norrbotten (V)