Internfeminism en kvinnodagsaktivitet

Internationella kvinnodagen och dagen till ära har Ida besökt Piteå lokalförening för en uppstart, en liten kick för att starta upp sitt egna internfeministiska arbete. Alltså att arbeta aktivt med feminism inåt föreningen. Tillsammans har vi gått igenom härskarteknikerna. Detta för att lära vad de innebär, för att synliggöra när de sker och för att lära sig vad en kan göra åt dem när de sker. Vi har pratat om strukturer, den patriarkala strukturen som finns i samhället. Vi har slagit hål på några myter och vi har haft ett väldigt spännande samtal.

Piteå har nu fått en uppstart för sitt eget arbete och en anmodan att göra en handlingsplan för sitt arbete. Det är ett långsiktigt arbete som måste ske hela tiden aktivt i föreningen. Ska strukturer förändras måste de först synliggöras och därefter arbetas aktivt med för att kunna förändra.

Frågor har ställts så som vem har makten? Vem lyssnas det till? Vilka gör vad i föreningslokalen? Hur fördelar vi arbetet idag och vad kan vi göra annorlunda?

Många tankar dök upp och många idéer. Jag som internfeministiskt ansvarig tackar för att jag fick komma. Jag själv har fått med mig många tankar för framtida uppstarter och fortsatt arbete med det internfeministiska.

Kvinnorna demonstrerar
Kvinnorna har fått nog