Bostadspolitik

Många kommuner har idag akut bostadsbrist och behov av nybyggnad. Behovet av nya bostäder är stort och det finns inget bostadsfinansieringssystem som gör att man kan bygga nya bostäder till rimliga kostnader och som möjliggör att även unga har råd att skaffa sig en bostad.
I Kiruna, Gällivare, Pajala, Luleå och Piteå arbetar flera tusen människor som bor provisoriskt och samtidigt är folkbokförda i andra kommuner i Sverige. Fly-in-fly-out fenomenet innebär att kommunerna går miste om viktiga skatteintäkter och statsbidrag.
De allmännyttiga bostadsföretagen måste stärkas. Kommunerna måste ges ekonomiska förutsättningar att bygga bort bostadsbristen. Vänsterpartiet har redan fått igenom ett statligt investeringsstöd som kan användas både vid nybyggnad och renovering av bostäder, men arbetet har bara börjat. Stödet bör riktas så att hyresrätter får låga hyror och de bästa miljö- och energilösningarna. Om s.k. ROT-avdrag tillämpas ska även flerfamiljshus få tillgång till dessa.